Sider

onsdag 18. april 2012

Syklister

Hva er det som gjør at så mange som velger å være syklist i trafikken ikke klarer å bestemme seg for om de skal være en trafikant eller en fotgjenger på hjul.  Jeg mener at de bør velge enten eller, ikke det som passer dem best der og da. Det gjør det ofte stress å være bilist med så mange syklister som ikke ser ut til å tenke seg om. I kryss, da skal de helst snike seg frem, for å komme fortest mulig frem, de tenker ikke på at de da legger seg i blindsonen, eller at de må følge trafikkregler hvis de velger å sykle i veien. Når ble forbikjøring på innsiden lov? Og når ble det smart å gjør i et kryss midt i rushet? Jeg vet ikke, for jeg synes ennå ikke at det er smart.

Det hele toppet seg idag da jeg var på vei til jobb. Ei dame på sykkel kom fra min høyre side, inn i et lyskryss (i veien vel og merke, så hun hadde valgt å være en trafikant). Jeg fikk grønt lys, dermed hadde hun rødt, men hun valgte å peise på ut i krysset, og i tillegg sykle over veien på rød mann, det er dobbelt opp med rødt det, og hun prøvde å være både syklist og fotgjenger på samme tid. Heldigvis for henne fulgte jeg med, så jeg klarte å bremse i tide. Enset hun meg? Neida, det var jo ikke vits, hun ble jo ikke påkjørt.

Er du syklist og velger å sykle i veien, vær så snill å tenk deg om. Ikke tenk kun på deg selv og at du skal komme fortest mulig frem, tenk litt på alle de andre rundt deg. Og hvis du absolutt bare må tenke på deg selv, så tenk litt på din egen sikkerhet, du utsetter seg selv for stor fare ved å bare peise på...


1 kommentar:

  1. Hei. Vanligvis svarer jeg ikke på blogger, men av godt hjerte og medtrafikant vil jeg peke på lovboka angående sykling på innsiden. Ifølge "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)." § 18. De har lov til å sykle på insiden. Derfor er det viktig å alltid sjekke speilet om du skal til høyre selv om det ikke er noe sykkelfelt på høyre side. Blink, ..., speil, speil, skuldersjekk (blindsone), ratteratte.

    Du sier at syklisten kom fra vei, så fikk hun rødt og rød mann. Glemte du å nevne at hun hoppet opp på fortauet og så ned i fotgjengerfeltet? Uansett så er jeg enig i at det var feil av syklisten å bryte vikeplikten. Sett bort fra syklisten som burde tatt seg en bolle før hun dro, så er det lov å _gå_ på rød mann, men man har vikeplikt! Da har man også som syklist lov til å sykle på rød _mann_ (ikke rødt _lys_) om det ikke er noen å vike for.

    Søkte egentlig etter en annen syklist så kom jeg inn på Katrines-verden, du verden. :) Hvis du lurer så sykler jeg for helsens skyld (mest i marka), og jeg har førerkort. Som du selv sier "tenk litt på din egen sikkerhet, du utsetter seg selv for stor fare ved å bare peise på", det synest jeg var fint. Man skal enten være syklist eller fotgjenger, enig, men overgangen fra syklist i trafikken til fotgjenger gjør jeg rett som det er :-P (men ikke andre veien uten å vike først). :)

    SvarSlett