Sider

mandag 24. september 2012

Noe å tenke på?

Hør på denne vakre sangen av Sigvart Dagsland. Det er Marianne Engebretsen som synger, hun er utrolig god, og jeg liker virkelig hennes versjon av sangen.

Teksten sier noe om hvordan vi mennesker har en tendens til å se på alle andre og tenke at deres liv er perfekt, og at "hadde vi bare hatt det slik, da hadde vi vært lykkelige". Det vi ofte glemmer er at andre tenker det samme om oss og vårt liv. Jeg tror alltid vi kommer til å  ønske oss det vi ikke har, og når vi har oppnådd det, så er vi fortsatt ikke fornøyde, vi vil bare ha mer. Det gjelder både materielle ting, stadier i livet og måloppnåelser. Mange går bare å venter på å bli lykkelige, og hvis vi bare oppnår det eller det, eller får den eller den tingen, da blir vi lykkelige.

Jeg vil ikke vente hele livet på å bli lykkelig. Jeg tror det er mulig å være lykkelig akkurat nå, selv om det mange ting vi skulle ønske vi hadde, men som vi ikke har. Jeg tror at det går an å bestemme seg for å være lykkelig, for å være fornøyd. Jeg tror livet blir bedre om vi innimellom stopper opp og ser hva vi faktisk har, og at det er mye som allerede er bra. Vi kan alltid klare å finne noe som er bra, på lik linje som vi alltid klarer å finne noe som er negativt. Det kommer an på hvor fokuset ligger, og hva vi velger.

Og som så mange andre har sagt, lykke er ikke et sted. Skal vi bruke hele livet på å komme til dette stedet der vi er lykkelige tror jeg vi vil våkne en dag og se at hele livet har løpt ifra oss. Vi var hele tiden for opptatt til å legge merke til lykken som har stått å banket på hele veien, har bare snudd oss bort og sagt "nei takk".

Denne fellen vil ikke jeg gå i. Og for å unngå den må jeg stadig minne meg på hva som er viktig i livet, og hva jeg faktisk har som er bra. Jeg nekter å la livet stå på vent mens jeg leter etter noe som allerede er her. Jeg har en fantastisk familie ( to faktisk :)), nydelige og gode venner. Jeg har en bra jobb med flotte kolleger. Jeg har verdens beste mann (sett med objektive øyne så klart ;)) og den søteste katten. Jeg får reise og oppleve verden, jeg får stadig nye utfordringer som er med på å gjøre livet spennende og lærerikt, og jeg lever i et fritt land der jeg faktisk får gjøre som jeg vil (stort sett). Hvor mye mer må til for å bli lykkelig? Jeg gidder ikke la noen småting jeg ikke har få definere min lykke. Jeg bestemmer meg for å være lykkelig og glad for alt og alle jeg allerede har i livet mitt!

2 kommentarer:

  1. Heilt enig Katrine, det va godt skrevet ;-)

    SvarSlett
  2. så fint! veldig godt skrevet ja!! Likte godt sangen!!

    SvarSlett